Kontakt : info@kristenryeng.com

WWW.KRISTENRYENG.COM

Info om Langlitinden

Langlitinden strekker seg 959 meter over havet og byr på fin utsikt mot Tromsdalstinden's bakside og Ramfjordbotn.

Parkering finnes ved skogsbilvei like vest for Granheim.

Tidsforbruk fra parkering til toppen i moderat tempo ca 2,5 time.

Terrenget i starten opp langs elven er veldig kronglete og ugjestmildt. Les mer til høyre.

Bilder fra turen

Værvarsel fra YR.no

EKSTERN INFORMASJON

Langlitinden - 959 moh.

Turbeskrivelse

Langlitinden ligger beskjedent til bak sin "storebror" Tromsdalstinden og måler 959 meter over havet. Fjellet byr på flott utsikt over hele Ramfjordbotn mot Breivikeidet, samt baksiden av Tromsdalstinden.

Se kartutsnittet fra Norgesglasset som viser fjellets plassering nedenfor:

Fra Tromsø kjører man langs E8 mot Fagernes hvor man tar av til venstre mot Breivikeidet. Parkering finnes flere steder langs Ramfjordmoen, men den mest egnede etter min vurdering er å ta utgangspunkt i skogsveien som går inn mot vest ved Granheim. Her er det mulig å kjøre noen hundre meter langs skogsveien i retning av Langlitinden, men pass på å parkere slik at øvrige biler kommer forbi.

Første steg er å ta seg over Ramfjordmoen og inn mot fjellet. Området er flatt og lettgått i starten, og en vil se Storforselva som kommer rennende ned fra fjellet hele veien. På sørvest siden (høyre side) av elven går en høyspentlinje opp i dalføret i nedkant av Langlitinden. Denne er en grei ledelinje å følge opp, og ut av skogen, men terrenget her er veldig kronglete og ugjestmildt. Vegetasjonen består av høyvokste bregner, tett skog, samt mye felt skog som ligger på bakken og skaper et veldig "snublefarlig" område å gå i.

For øvrig; terrenget opp gjennom skogen, i kombinasjon med mye mygg og klegg gjorde dette til en av de verste oppstigningene jeg noensinne har gått. Etter skoggrensen normaliserte forholdene seg og turen videre gikk uten ubehag.

Se kartutsnittet fra Norgesglasset som viser ruten mot toppen:

Storforselven fører mye vann, og for å nå Langlitinden må denne krysses. Her er den letteste, og mest tidsbesparende, løsningen å forberede seg på at man vil bli våt på bena. Elven krysses uten problemer med vann som mest sannsynlig vil nå deg til midt på leggen.

Over på riktig side av elven er ruten opp mot toppen enkel. Sikt deg inn på ryggen mot nord og etter noen hundre høydemeter med stigning flater terrenget ut. Den siste kilometeren mot toppen er i relativt flatt lettgått terreng.

På toppen er det reist en liten varde hvor en kan skue utover Ramfjordmoen mot Breivikeidet. Utsikten mot Tromsdalstinden's bakside er også flott.

Tidsforbruk fra parkering til toppen i moderat tempo ca 2,5 time. Nedturen gjøres unna på noe kortere tid.

Et fjell som byr på flott utsikt, men som pga sin noe kronglete start gjennom skogen, er et fjell som anbefales samlere og entusiaster.