Kontakt : info@kristenryeng.com

WWW.KRISTENRYENG.COM

Info om Store Russetinden:

Store Russetinden ligger ved Nordkjosbotn i Balsfjord kommune i Troms, ca 7 mils kjøring fra Tromsø.

Fjellet er et majestetisk landemerke ved Nordkjosbotn og strekker seg 1405 meter over havet.

Parkering finnes sør for Holm i forbindelse med vei til skytebaner.

Distanse fra parkering til toppen utgjør ca 3,5 kilometer, men beregn ca 3-4 timer i rolig/moderat tempo opp - og alt fra 1,5 til 3 timer ned.

Fjellet stiller krav til moderat fysisk form, men er overkommelig for mange.

Du når toppen uten avansert klatring/klyving og kan fra 1405 meters høyde nyte storslagen utsikt i alle himmelretninger.

Vinterstid må skredfare vurderes.

Bilder fra turen

Værvarsel fra YR.no

EKSTERN INFORMASJON

Bilder og turbeskrivelse fra www.kugo.no

Bilder og turbeskrivelse fra www.rumpetaske.net

Bilder og turbeskrivelse fra Toppturmania

Store Russetinden - 1405 moh

Turbeskrivelse

Store Russetinden ligger i Balsfjord kommune ved Nordkjosbotn. Fjellet strekker seg majestetisk 1405 meter mot himmelen, og er ett av de mest markante fjell sett fra Nordkjosbotn. Herfra ser fjellet veldig krevende ut, men om man er i OK fysisk form lar det seg gjøre for de fleste å nå toppen sommerstid.

Bildet nedenfor viser Store Russetind sett fra Perstinden. Nordkjosbotn ses nede til venstre i bildet.

Kartutsnittet fra Norgesglasset nedenfor viser fjellets plassering:

Fra Tromsø er det ganske nøyaktig 70 km å kjøre før man kommer til Nordkjosbotn. Etter å ha passert rekken med bensinstasjoner "i svingen av bukta" tar man første avkjøring mot venstre og inn på gammelveien. Parkering finnes sør for Holm i forbindelse med grusveien som går inn mot skytebanen under E8 (bilder til høyre viser grusveien - men IKKE følg denne. Gå langs E8 til du har krysset elva - da slipper du å vade. Her skrives det av erfaring :-)))

Start med å gå 100 meter vest langs E8 til du har krysset Russedalselven, og følg en sporadisk sti/vei opp langs skogen et stykke før du kommer til Buktelva. Herfra er det i enkle trekk bare å sikte seg inn på dalføret som ligger mellom Store Russetinden og Rakeltinden - før ruten legges mot sør og øst videre opp mot toppen.

Bildet til venstre viser ruten opp mot dalføret. På høyresiden ses to bilder mot toppen sett fra dalføret mellom Russetinden og Rakeltinden.

Se kartutsnitt fra Norgesglasset nedenfor som viser ruten mot toppen:

I dalen mellom Store Russetinden og Rakeltinden ligger Russetindbreen. I god tid før man ankommer denne legges ruten gradvis mer og mer mot øst - og klatringen opp de siste bratte bakkene mot toppen starter. Her er det også mulig å traversere mot punkt 1245 moh og derfra videre langs ryggen mot 1405 moh. Velger du å gå rett opp bakkene mot toppen er dette en noe kortere trase, men selvsagt litt brattere. Steinura opp her er grei å gå i, og det er ingen partier som krever vanskelig klyving/klatring på vei opp. Oppe på ryggen gjennstår en kort sjarmør etappe videre opp mot toppens høyeste punkt på 1405 moh.

Bildene ovenfor viser dalføret med Russetindbreen til venstre. Til høyre ses starten på oppstigningen mot toppen etter at ruten dreies mot øst.

Terrenget består for det meste av stein og steinur hele veien mot toppen. Underlaget er på ingen måte problematisk å forsere, men det kan være enkelte partier som er litt løst. Vær derfor oppmerksom på at stein kan løsne, spesielt i de brattere partier. Bratt steinur med fare for steinras forseres alltid best i samlet flokk, eller med god spredning sideveis blandt turfølget. Dette for at steiner ikke skal falle/rase ned og skade den/de som kommer bak i litt lavere høyde :-)

På toppen er det en stor varde med gjestebok (bildet til venstre). Utsikten er fantastisk i alle retninger med flotte fjell og spennende turmål som naboer til Store Russetinden.

På bildet til høyre nyter Kristen utsikten mot sør. Bak ses Balsfjorden og Nordkjosbotn rett bak ryggen.

Bildet nedenfor viser utsikten fra Store Russetinde mot nord:

Bildet nedenfor er et sammensatt panorama og viser utsikten fra Store Russetinden mot sør:

Turen er en flott sommertur, og fra parkeringen kan man starte oppstigningen mot toppen uten anmarsj. Den totale distanse fra parkering til toppen er ikke på mer enn ca 3,5 km - men høyden gjør at man bør beregne 3-4 timer opp i rolig/moderat tempo. Avhengig av hvor mye snø som ligger igjen i fjellet bør man ta høyde for å måtte bruke 1,5 - 3 timer ned. Snø er i denne sammenheng meget effektivt og tidsbesparende ved nedstigning. Vi brukte ca 3-4 timer opp, og ved å utnytte snøflankene til nedfarten ble tidsbruken fra toppen og ned til parkering på snaue 1,5 timer (!). Vær imidlertid oppmerksom på at snøflatene spesielt i kantene lett kan medføre til at man "tråkker igjennom". Styr også unna smale, små og usikre partier med snø som ligger over elver.

Store Russetinden sett fra oppstigningen mot Perstinden på motsatt side av Nordkjosbotn:

Store Russetinden sett fra toppen av Perstinden, nord for Store Russetinden:

En tur som anbefales, men som stiller litt krav til fysisk form. Det er snakk om ca 1400 høydemeter, men i rolig tempo og med tilstrekkelige pauser underveis, er dette fantastisk flotte fjellet overkommelig for mange.