Kontakt : info@kristenryeng.com

WWW.KRISTENRYENG.COM

Info om Svartnestinden:

Svartnestinden ligger  ved Balsfjorden.

Fjellet er 1214 moh på sitt høyeste punkt.

Parkering ved Nordvang 9 - 10 km etter avkjøring fra E8.

Tidsforbruk fra parkering til toppen : ca 2 timer i rolig tempo.

Bilder fra turen

Værvarsel fra YR.no

Fjelltur til Svartnestinden 1214 moh - 26.08.08 (Kristen Ryeng)

Turbeskrivelse

Svartnestinden ligger ved Balsfjorden og strekker seg 1214 meter over havet. Fra Tromsø kjører man gjennom Lavangsdalen og tar av mot Selnes idet man kommer til Balsfjorden. Parkering finnes en liten mil etter avkjøringen - et lite grustak på høyresiden av veien ved Hestneselva.

Svartnestinden (blå sirkel) sett fra Blåtinden :

Svartnestinden sett fra Balsfjorden :

Se kartutsnittet fra Norgesglasset nedenfor som viser fjellets plassering :

Parkeringen kan være litt vanskelig å finne, men ta utgangspunkt i Hestnesdalen og Hestneselva. Kjører du forbi disse har du kjørt for langt. Traseen opp går langs Hestneselva langs en rygg på sørsiden av dalen. Selve parkeringsplassen ligger i en sving i en liten nedoverbakke på høyre siden av veien, og er et lite grustak.

Se kartutsnittet fra Norgesglasset nedenfor som viser ruten opp mot toppen :

Fra parkeringen går det en traktorvei/sti opp de første 100 meter. Man ankommer da et hvitt hus, og videre herfra går man til venstre inn i skogen og følger gjerdet opp ryggen mot Hestnesaksla. Bommer man på denne stien er det ingen problem å finne frem mot toppen - det hele er svært enkelt og lettgått når man kommer opp på Hestnesaksla. Herfra følger man slakt innover mot foten av fjellet hvor de siste 5-600 høydemetrene stiger noe brattere mot toppen.

Jeg valgte en rute på høyresiden (østsiden) slik som ruten er tegnet inn på kartet ovenfor. Det er også mulig å gå en rettere rute fra Hestnesaksla, men denne er da også noe brattere.

Fjellet består av grus/sand og stein. Litt løse partier underveis, så vær oppmerksom på løse steiner og personer som eventuelt befinner seg bak deg i fjellet.

Fra toppen er det storslagen utsikt 360 grader. Kjente fjell som Andersdaltinden, Blåtinden, Fugltinden m.m sees herfra. Det er også en stor varde på toppen, men ingen gjestebok.

Tidsforbruk fra parkering til toppen ca 2 - 3 timer i rolig tempo. Nedfarten gås på halve tiden.